Podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze w Niemczech firma DAF Trucks przedstawiła najnowocześniejsze modułowe napędy bateryjne dla pojazdów elektrycznych (BEV) przeznaczone do nowej generacji ciężarówek DAF XD i XF. Te nowe, w pełni elektryczne układy napędowe zapewniają zasięg ponad 500 km po jednym naładowaniu, cechując się przy tym zerową emisją spalin.
W 2018 roku firma DAF Trucks jako pierwszy producent pojazdów ciężarowych w Europie wprowadziła na rynek w pełni elektryczną ciężarówkę dystrybucyjną. Od tego czasu bezemisyjną pracę u czołowych operatorów transportowych w całej Europie rozpoczęło wiele ciągników siodłowych i podwozi pod zabudowę serii CF Electric. Te wyjątkowe ciężarówki służą do zaopatrywania supermarketów, transportu kontenerowego i odbioru odpadów na obszarach miejskich. DAF jest liderem w dziedzinie elektrycznych układów napędowych zasilanych akumulatorowo, a modele CF Electric oraz LF Electric zapewniają zasięg przekraczający odpowiednio 200 i 280 km przy zerowej emisji spalin.
Dzięki modelom XD Electric i XF Electric nowej generacji firma DAF przenosi w pełni elektryczny transport na nowy poziom. Te innowacyjne pojazdy oparte są nagradzanych pojazdach z serii XF, XG i XG+, które zdobyły tytuł „International Truck of the Year 2022” i zapewniają wysoki poziom pod względem jakości, wydajności, bezpieczeństwa oraz komfortu kierowcy.
Zaawansowane pojazdy ciężarowe DAF XD i XF Electric są napędzane wydajnymi i niezawodnymi silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi PACCAR EX-D1 i PACCAR EX-D2 o mocy od 170 kW/230 KM do 350 kW/480 KM. Aby dopasować te pojazdy elektryczne do potrzeb i zastosowań klientów, DAF oferuje pełną gamę zestawów akumulatorów pogrupowanych w od 2 do 5 pakietach, które mogą zapewnić bezemisyjny zasięg ponad 500 km na jednym naładowaniu. W praktyce dzięki optymalnemu zaplanowaniu tras i ładowania operatorzy z branży transportowej mogą dziennie osiągnąć zasięg 1000 km wyłącznie na zasilaniu elektrycznym.
Pojazdy XD Electric i XF Electric Nowej Generacji DAF można szybko ładować ładowarką do 325 kW mocy, co pozwala na naładowanie potrójnego pakietu akumulatorów od 0 do 80% pojemności w czasie nieco powyżej 45 min. Nawet największy zestaw akumulatorów można naładować od stanu całkowitego rozładowania do 100% w czasie krótszym niż 2 h. Wyposażeniem opcjonalnym jest ładowarka pokładowa, która umożliwia ładowanie prądem przemiennym (AC) o mocy do 22 kW. Zapewnia to swobodną eksploatację pojazdu tam, gdzie szybkie ładowarki prądu stałego (DC) nie są dostępne.
Dzięki elastycznej i modułowej konfiguracji zestawów akumulatorów na podwoziu modele DAF XD i XF Electric Nowej Generacji DAF są równie przyjazne dla wytwórców zabudów, jak obecna Nowa Generacja DAF. Zestawy akumulatorów można optymalnie dostosować do przeznaczenia pojazdu — jest wystarczająco dużo miejsca np. na zabudowy z załadunkiem bocznym i podpory dźwigu. Układ e-PTO o mocy 650 V jest dostępny jako opcja zasilania wyposażenia dodatkowego, takiego jak elektryczna instalacja chłodząca do transportu chłodniczego lub dźwig elektrohydrauliczny. Eliminuje to konieczność stosowania oddzielnego generatora.
Sprzedaż pojazdów DAF XD Electric i XF Electric Nowej Generacji DAF już się rozpoczęła. Nowe pojazdy ciężarowe będą montowane w nowym zakładzie produkcyjnym w Eindhoven, a rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na pierwszą połowę 2023 r. Modele XD i XF Electric są dostępne jako ciągniki siodłowe w konfiguracji 4x2 oraz jako podwozia pod zabudowę w konfiguracjach 4x2 i 6x2. Masa całkowita zestawu wynosi do 50 ton, zależnie od przepisów krajowych. Nowe pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym są oferowane z przestronnymi kabinami Day, Sleeper i Sleeper High Cab.
DAF-y w służbie strażaków
Liebherr prezentuje koparkę kolejową
Szersza oferta Daimler Truck w zakresie elektromobilności
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę