Firma Renault Trucks Polska jako pierwszy importer wprowadza na krajowe drogi w pełni elektryczny pojazd D-Wide Z.E. O pojeździe tym wspominaliśmy już w poprzednim wydaniu atb, teraz nadszedł czas, aby ze szczegółami przedstawić go naszym Czytelnikom.
W maju br. firma Renault Trucks Polska zarejestrowała pierwszą w 100% elektryczną ciężką śmieciarkę w Polsce. Renault Trucks D-Wide Z.E., czyli 3-osiowy samochód ciężarowy w konfiguracji 6×2 z tylną osią kierowaną o dopuszczalnej masie całkowitej 27 t, z rozstawem osi 3,9 m. Źródłem napędu są 2 silniki elektryczne z magnesami trwałymi o łącznej mocy maksymalnej 370 kW (moc ciągła 260 kW) i momencie obrotowym 850 Nm. Z jednostkami napędowymi jest zblokowana skrzynia biegów o 2 przełożeniach, połączona wałem napędowym ze standardowym mostem tylnym.
Wybór biegu następuje automatycznie, zapewniając podobny moment napędowy na kołach jak w przypadku pojazdu z silnikiem wysokoprężnym. Zastosowane rozwiązanie konstrukcyjne skrzyni biegów zapewnia ciągłość przekazywanego momentu napędowego podczas zmiany przełożenia, ponieważ jeden z silników jest stale połączony z wałkiem wejściowym, a drugi przełącza się z 1. na 2. przełożenie.
Energia elektryczna zgromadzona jest w 3- lub 4-trakcyjnych akumulatorach litowo-jonowych (firmy Samsung) o pojemności 200 lub 265 kWh. Akumulatory te są sprawdzonym rozwiązaniem, bowiem wcześniej były stosowane w elektrycznych autobusach Volvo.
W zależności od pojemności akumulatory trakcyjne ważą 520 lub 560 kg. Ich szacunkowy zasięg wynosi około 100 km (cykl pracy śmieciarki), a jeśli będzie to pojazd z zabudową typu furgon, zasięg wydłuża się do ponad 150 km (w zależności od warunków jazdy). Osiągi są optymalizowane przez zarządzanie stanem cieplnym baterii (chłodzenie lub podgrzewanie), aby utrzymać je w założonym zakresie temperatury.
Ładowarka pokładowa pozwala na ładowanie akumulatorów prądem przemiennym 400 V AC o mocy do 22 kW - czas ładowania 4 baterii o pojemności 49 kWh każda to ok. 8 h, lub prądem stałym 600 V DC o mocy do 150 kW - w tym przypadku czas wymagany do pełnego naładowania nie przekracza 2 h.
Akumulatory można doładowywać nawet w krótkich odstępach czasu - nie ma to wpływu na ich trwałość i wydajność. 24-voltowe akumulatory konwencjonalne odpowiadają za zasilanie osprzętu pokładowego, czyli 2 sprężarek powietrza (bezobsługowe, z wirnikiem ślimakowym), hydraulicznej pompy układu skrętu osi wleczonej, pompy cieczy chłodzącej odpowiadającej za chłodzenie/grzanie akumulatorów trakcyjnych, pompy wspomagania elektrohydraulicznego układu kierowniczego, sprężarki układu klimatyzacji, nagrzewnicy powietrza i wentylatorów chłodnicy.
Niezbędna do pracy śmieciarki przystawka odbioru mocy e-PTO napędzana jest przez silnik elektryczny i generuje ciągły moment 286 Nm (szczytowy 530 Nm) i 69 kW mocy ciągłej (99 kW szczytowa) przy nominalnej prędkości 2450 obr./min.
Wnętrze kabiny Renault D Wide Z.E. zaadaptowano z konwencjonalnego modelu roku 2020, a jeśli chodzi o nowe elementy, to pojawiły się dodatkowe niebieskie elementy wykończenia, a zmianie uległ też zestaw wskaźników - pojawiły się na nim informacje o stanie naładowania (SOC) akumulatorów trakcyjnych, poborze mocy (zużycie mocy - odzysk energii) i wydajności wynikającej ze stylu jazdy. Zabudowę komunalną przygotowała firma Terberg Matec Polska.
Tworzy ją skrzynia ładunkowa Terberg Olympus 21W o pojemności 21 m³ z automatycznym wrzutnikiem OmniDEKA w wersji elektrycznej. Hydraulika skrzyni i mechanizmu prasowania jest napędzana od przystawki elektrycznej e-PTO zasilanej z baterii trakcyjnych podwozia, natomiast wrzutnik ma swój silnik elektryczny podłączony do 24-voltowej instalacji elektrycznej pojazdu.
Sto procent elektryczności Renault Trucks
Allu poprawa rentowności podczas układania rurociągów
Midan czeka przeprowadzka we wrześniu
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę