[ATB] Aktualności

Perspektywy i wyzwania branży betonu towarowego na 2025 rok

Data publikacji:

Branża budowlana w Polsce zmaga się z dekoniunkturą i niepewnością, ale eksperci dostrzegają szansę na stabilizację i poprawę sytuacji w nadchodzącym roku. Prognozy i wyzwania stojące przed sektorem betonu towarowego były tematem spotkania prasowego zorganizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego (SPBT).

Wahania koniunktury i problemy rynku

Polski rynek budowlany od lat doświadcza dużych wahań koniunktury, które wpływają na poziom inwestycji. Damian Kaźmierczak z Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa zwrócił uwagę na skalę problemu: – Od 20 lat na polskim rynku mamy do czynienia z dużą fluktuacją – od bardzo wysokich szczytów do znaczących spadków. Rynek jest rozchwiany. Porównując np. z rynkiem niemieckim widzimy, że tam nie ma tak dużych wahań, a wykres jest bardziej wypłaszczony, świadcząc o większej stabilizacji w budownictwie. Sytuacja, jaką mamy na polskim rynku, jest dużo trudniejsza i nie sprzyja inwestycjom.

Opóźnienia w realizacji przetargów infrastrukturalnych dodatkowo utrudniają funkcjonowanie firm budowlanych. Kaźmierczak podkreślił: – Przyczyn upatrujemy w weryfikacji projektów infrastrukturalnych, co jest podyktowane zmianą władzy w Polsce. Wtedy nie są inicjowane nowe przetargi, a inwestycje przeciągają się. Luka jest bardzo wyraźna i powoduje dyskomfort po stronie firm budowlanych.

Według Kaźmierczaka, rosnąca liczba upadłości i restrukturyzacji w branży jest wyraźnym sygnałem pogarszającej się sytuacji. – W tym roku niewypłacalność może ogłosić nawet 1000 firm budowlanych, co byłoby niechlubnym rekordem – zaznaczył.

Niedobór pracowników – problem mimo spowolnienia

Branża budowlana boryka się także z brakami kadrowymi, pomimo mniejszej liczby realizowanych inwestycji. – Przed wybuchem wojny w Ukrainie pracowało w Polsce około 400-500 tysięcy cudzoziemców, z czego 300-400 tysięcy stanowili obywatele Ukrainy. Ci pracownicy obecnie są wyłączeni z pracy – powiedział Kaźmierczak.

 

Sektor mieszkaniowy – niestabilność i zmiany

Rynek budownictwa mieszkaniowego doświadcza licznych wahań związanych z czynnikami ekonomicznymi i legislacyjnymi. Patryk Kozierkiewicz z Polskiego Związku Firm Deweloperskich podkreślił: 

– Od roku 2021 mamy do czynienia z coroczną, znaczącą fluktuacją rynku budownictwa mieszkaniowego. Rok 2021 przyniósł bardzo dobrą sprzedaż i liczbę nowych inwestycji, natomiast w roku 2022 nastąpiło załamanie związane ze stopami procentowymi, co przełożyło się na spadek podaży i sprzedaży.

Program „Bezpieczny Kredyt” przyniósł ożywienie w 2023 roku, jednak ograniczona dostępność kredytów nadal stanowi przeszkodę. – W 2024 r. podaż się odbudowała, ale z kolei ludzie mają ograniczony dostęp do kredytów i sprzedaż naturalnie wyhamowała – zauważył Kozierkiewicz.

Infrastruktura – nadzieja na ożywienie

Kluczowym obszarem dla sektora betonu towarowego pozostaje infrastruktura drogowa i kolejowa. Michał Grys, prezes SPBT, wskazał na potencjalne ożywienie: – Jeśli chodzi o drogi realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, branża jest w przededniu ożywienia. W przypadku dróg samorządowych do rozwiązania jest natomiast problem finansowania, ponieważ bez zaangażowania środków rządowych samorządy nie są w stanie wygenerować takich funduszy, które pozwalałyby na inwestycje w satysfakcjonującej skali.

Zdaniem ekspertów, nowe możliwości pojawią się również w sektorach energetycznym, hydrotechnicznym i kolejowym.

System SENT – wyzwanie dla sektora betonu

Jednym z głównych wyzwań nadchodzącego roku będzie wdrożenie systemu SENT, monitorującego transport betonu. Łukasz Żyła, wiceprezes SPBT, zaznaczył, że system powinien uwzględniać specyfikę branży: – Dla właściwej efektywności systemu SENT istotne jest uwzględnienie masowości produkcji mieszanki betonowej oraz ilości operacji transportowych na linii wytwórnia betonu – budowa. To średnio około 15 tysięcy operacji dziennie.

System SENT może wpłynąć na logistykę dostaw, co przy krótkim czasie przydatności betonu jest kluczowe. 

– Od momentu wyprodukowania mieszanki betonowej do momentu jej wbudowania mamy tylko dwie godziny. W związku z tym każdy przestój spowodowany wymogami formalnymi może powodować nieodwracalną utratę materiału – wyjaśnił Żyła.

Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, dodała: – W przypadku problemów z sygnałem GPS czy dostępnością Internetu na budowach, system SENT może generować opóźnienia, co w przypadku betonu jest problemem, gdyż mieszanki betonowej nie da się magazynować ani przesunąć jej dostawy w czasie.

Prognozy na 2025 rok

Eksperci z optymizmem patrzą na rok 2025, spodziewając się poprawy sytuacji w branży. – Nadchodzący rok będzie bardziej dochodowy niż obecny, a lata 2026 i 2027 przyniosą kolejne wzrosty. Zmierzamy w kierunku kumulacji inwestycji, co spowoduje wzrost cen, a branża będzie notować wzrost zysków – podkreślił Kaźmierczak.

Łukasz Żyła dodał: – Stoi przed nami wiele wyzwań, jak wdrożenie systemu SENT, ale patrzę na rok 2025 z optymizmem. To musi zostać dopilnowane, byśmy jako producenci betonu mogli efektywnie działać, z satysfakcją dla naszych klientów.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.